Pozor! Zvláštní posouzení jeřábu se netýká jen starých zařízení

Zvláštní posouzení technického stavu jeřábu je nutno dle normy ČSN ISO 12482-1 provést, když dojde k naplnění jeho životnosti (tedy, když se jeřáb přibližuje k projektovaným omezujícím podmínkám) nebo po dosažení 20 let od data výroby. Jelikož norma stanovuje dvě lhůty (naplnění životnosti anebo 20 let od data výroby), může se zvláštní posouzení týkat i […]

Výpočet životnosti jeřábu je potřeba dělat každý rok. Ve firmách o tom ale nevědí.

Provozovatelé zdvihacích zařízení se musí řídit platnými normami, které stanovují frekvenci pravidelných inspekcí, revizí, prohlídek a dalších činností. Mezi jinými jde také o povinnost alespoň 1x ročně provádět výpočet životnosti zdvihacích zařízení – tedy porovnání počtu realizovaných pracovních cyklů s projektovanou životností jeřábu. Stanovuje to norma ČSN ISO 12482. Ve firmách se často mylně domnívají, že […]

Preventivní versus prediktivní údržba

Tradiční způsob údržby strojů ve firmách zahrnuje preventivní péči, pravidelnou údržbu a servisní zásahy v případě poruchy. V tomto modelu nedokáží uživatelé jeřábu přesně určit nejvhodnější okamžik prohlídky jeřábu či preventivní údržby, a tak se spoléhají na své expertní zkušenosti a doufají, že díky nim nebude docházet k nenadálým poruchám či odstávkám strojů. V dnešní době se však firmy […]

Elektronika na jeřábech – nutné zlo či výrazná pomoc?

Elektronika a chytré funkce na jeřábech mají své odpůrce i příznivce. V poslední vlně Crane Monitoru se ukázalo, že odpůrci elektroniky zatím výrazně převažují. Téměř dvě třetiny respondentů (převážně z řad vedoucích údržby a vedoucích výroby v podnicích využívajících průmyslové jeřáby) má osobně raději jednoduché jeřáby ideálně s minimem elektronických součástek a funkcí. Čeho se odpůrci elektroniky obávají? Průzkum […]

Pečujte o své jeřáby, vyhnete se nenadálým odstávkám

Více než čtvrtina firem musela v posledním roce zastavit celou výrobu kvůli poruše jeřábu či kladkostroje. A více než třetina těchto poruch zastavila výrobu na několik dní. To jsou varovná čísla, která vyplývají z aktuálního průzkumu mezi uživateli zdvihací techniky v ČR. Přitom pravidelnou péčí o jeřáby lze nenadálým poruchám a odstávkám efektivně předcházet. Ať už se jedná […]

Značky průmyslových jeřábů na českém trhu

Na českém trhu působí celá řada výrobců průmyslových jeřábů, od předních celosvětových výrobců až po menší lokální dodavatele. Dlouhodobě nejpoužívanější značkou jeřábů je Demag. Stroje této značky má ve svém jeřábovém parku 28 % firem, které při své výrobě používají průmyslové jeřáby. V roce 2017 se Demag spojil s dalším předním výrobcem, společností Konecranes, a dohromady tak […]

Kdy je nákupní cena jeřábu až na druhém místě?

„Řídíte se při nákupu jeřábové techniky pouze nákupní cenou, anebo berete v úvahu i další náklady či celkovou návratnost investice?“ Na tuto otázku odpovídalo 313 respondentů v rozsáhlém průzkumu mezi uživateli jeřábové techniky v Česku. Výsledky nejsou překvapením. Dlouhodobě se počet těch, které zajímá pouze cena, snižuje, a ke slovu se dostávají sofistikovanější metody výběru a nákupu. Podíl […]

Potřebujete zvýšit nosnost jeřábu? Jde to i bez přepočítávání a vyztužování haly

Téměř čtvrtina firem už zažila situaci, kdy potřebovali zvýšit nosnost jeřábu a museli kvůli tomu vyztužovat halu a přepočítávat jeřábové dráhy. Takový proces je náročný, jak časově, tak finančně. Přitom existuje řešení, které umožní zvýšit nosnost jeřábu i bez vyztužování a přepočítávání. Značka Demag již před několika lety uvedla na trhu nový typ jeřábu – […]

Pokročilé funkce jeřábů, které usnadní práci a zamezí odstávkám

Inovace a vývoj na trhu zdvihací techniky jdou rychle kupředu. Tématem se stávají funkce spojené s konceptem Průmysl 4.0, prediktivní údržbou a propojení zdvihací techniky se softwarem, který dokáže jeřáby a kladkostroje sledovat v reálném čase a vyhodnocovat jejich stav a potřebu údržby. Rozsáhlý průzkum mezi uživateli zdvihací techniky v Česku ukázal, jaké funkce jeřábů jsou dnes na […]

Servisní smlouvy se stávají standardem

O tom, zda mít či nemít uzavřenou servisní smlouvu k jeřábu, se vedou stálé diskuse. Firmy, které servisní smlouvy využívají, si je velmi chválí, naopak ti, kteří se pro servisní smlouvu zatím nerozhodli, argumentují, že je zbytečné se k něčemu dopředu zavazovat. Skutečností však je, že počet firem, které mají uzavřenou servisní smlouvu k jeřábu, každoročně roste. Vyplývá […]